Het belang van opleiden

Investeren in mensen is essentieel. Ook in tijden van crisis en krimpende budgetten. De behoefte aan opleidingen neemt alleen maar toe, want de recessie dwingt bedrijven zich te reorganiseren, waardoor medewerkers vaak een andere functie krijgen. Dat betekent ook dat werknemers uitgedaagd moeten worden hun talenten te ontplooien. Het risico bestaat inderdaad dat de organisatie straks niet in staat is om mee te bewegen met de vooruitgang. De kunst is om juist nú stil te staan bij de strategische behoefte van de organisatie na de crisis. Waar gaat het naartoe met de organisatie en wat heeft ze nu, maar ook in de toekomst, nodig van de mensen in termen van kennis, vaardigheden en gedrag.

TFTC, het opleidingscentrum voor de textielverzorging, beschikt over een uitgebalanceerd opleidingen- en trainingenaanbod, waaruit ondernemingen uit de sectoren hun keuze kunnen maken. En het houdt niet op bij externe opleidingen: informeel leren en on the job leren, tussen medewerkers onderling, krijgt de afgelopen jaren een belangrijkere plaats in het leersegment. Bij deze vormen van leren ligt het initiatief meer bij de medewerker. Veel medewerkers weten zelf heel goed wanneer ze kennis of vaardigheden te kort komen en kunnen daar nu iets aan doen.

Hier zijn nog een paar extra redenen om medewerkers op te leiden:
  • U vindt in de markt niet de vakmensen/professionals die u zoekt; dus leidt u ze zelf maar op.
  • De spirit van uw bedrijf moet goed blijven, zeker in crisistijden
  • Geld besteden aan opleidingen laat aan de buitenwereld zien dat u met vertrouwen aan de toekomst werkt.
  • U wil een aantrekkelijke werkgever zijn, mensen boeien en binden, uw opleidingsmogelijkheden zijn een belangrijk uithangbord.
  • Snelle technologische veranderingen, houden uw medewerkers het bij?
  • De babyboomgeneratie gaat met pensioen en hun kennis gaat mee!